Parabelogram
3D model, 2022
Sketch design for artwork in public space, Hagavikskolan, Växjö, Sweden [rejected].
Envisaged materials: Laser-cut steel sheet, aluminum profiles, cast aluminum, lacquer paint
Various sizes
I’m fascinated by how phyllotaxis relates to the computer programming principles of functions – a sequence of program instructions that performs a specific task, packaged in a self-contained unit of code. This unit can then be used in programs whenever the specific task is to be performed. The sculpture acts as a function where fragments reminiscent of the vegetation in the school’s neighborhood are used as variables and data types, and with phi as a sequence controller, these are configured and arranged in a system of repetitive patterns and formations.
Parabelogram is a sculptural wall installation consisting of three-dimensional panels, contours and organic “blobs”, placed on the school’s facade in a repetitive system based on phi. The work draws inspiration from how phyllotaxis relates to various principles and basic concepts in computer programming; an analogy to a function in the program code of the plant kingdom.
With the work, I want to encourage the exploration of nature in the school’s local area – getting students to see connections between organic structures, technology and programming (the school’s focus). Through the sculptural collage, I want to activate association flows in the students and inspire creativity and learning.
Swedish text
Jag är fascinerad av hur phyllotaxis relaterar till dataprogrammeringens principer om funktioner – en sekvens av programinstruktioner som utför en specifik uppgift, paketerad i en fristående kodenhet. Denna enhet kan sedan användas i program närhelst den specifika uppgiften ska utföras. Skulpturen fungerar som en funktion där fragment påminnande om växtligheten i skolans närområde används som variabler och datatyper, och med phi som sekvensreglerare konfigureras och ordnas dessa i ett system av repetitiva mönster och formationer.
Parabelogram är en skulptural vägginstallation bestående av tredimensionella paneler, konturer och organiska “blobbar”, placerade på skolans fasad i ett repetitivt system baserat på phi. Verket hämtar inspiration från hur phyllotaxis relaterar till olika principer och grundläggande koncept inom dataprogrammering; en analogi till en funktion i växtrikets programkod.
Med verket vill jag uppmuntra till utforskande av naturen i skolans närområde – få eleverna att se samband mellan organiska strukturer, teknik och programmering (skolans inriktning). Genom det skulpturala kollaget vill jag aktivera associationsflöden hos eleverna och inspirera till kreativitet och lärande.